domingo, 28 de abril de 2013

COMENTARIS SOBRE LA AVALUACIÓ INCIAL


L’AVALUACIÓ INICIAL
Ja fa uns dies que vam passar la prova d’avaluació inicial A3, que és la prova adequada per avaluar 3r curs de primària. Aquesta activitat corresponia a la Fase 2 del Pla, que podeu veure a continuació.
FASE 2 :   RECOLLIDA D’INFORMACIÓ  (AVALUACIÓ INICIAL)                                                             DATA:  12-3-13 al  5-4- 13                    HORES: 18hores
Objectius:
-Analitzar les dades que faciliten els tutors sobre la competència lectora dels alumnes de 3r.
-Detectar els alumnes amb més dificultat.
-Observar i recollir dades sobre els alumnes durant l’activitat lectora.
-Passar les proves d’avaluació inicial que proposa el mètode  corresponents a 3r curs.
-Decidir els agrupaments, les franges horàries en que es realitzarà l’activitat. Destinataris/àries:
-Psicopedagoga en pràctiques ( jo  mateixa)
-Alumnes de 3r curs de Primària.
-Tutores dels grups de 3r i mestra que farà del SEP.

ACTIVITATS I CONTINGUTS
1.       Realització de l’avaluació inicial A 3  a tots els alumnes del curs.
2.       Anàlisi dels resultats que han obtingut juntament amb les tutores.
3.       Triangulació de les dades obtingudes mitjançant les avaluacions Glifing i les altres dades obtingudes mitjançant les proves anteriors realitzades al centre.
4.       Decisió dels alumnes que formaran part del grup general ( 2h) i del grup de dificultat (4h)
5.       Agrupació d’alumnes i creació de les parelles lectores segons els criteris anteriors.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1.        Reunions amb les tutores del curs i la MEE.
2.        Us del programari instal·lat als ordinadors per avaluar els alumnes.
3.        Confecció de models i registre de les dades recollides.
4.        Observació directa i registre de la mateixa.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1.        Grau de d’execució de  les activitats proposades.
2.        Utilitat i ajust al context  de les mateixes.
3.        Nivell de funcionament del programari instal·lat.

M’agradaria compartir amb vosaltres com va anar l’experiència:
a ) Valoració dels resultats obtinguts.




RESULTATS  PPM  grup 3r Primària 


 En els resultats de l’avaluació inicial, de les dues classes ( 48 alumnes) 21 alumnes van treure resultats corresponents a 1r , 20 alumnes a 2n i 7 alumnes a 3r. Els resultats per tant van ser força baixos i no es corresponien amb el resultats de les avaluacions fetes al setembre i al gener, en que els valors en general eren més alts.
Cal tenir en compte que les proves que van realitzar al setembre i al gener eren lectures de textos i que els alumnes mai havien realitzar una prova tipificada de lectura de sons, síl·labes, no paraules , paraules i finalment  textos, un en castellà i un altre en català. La prova requereix d’uns  15-20 minuts per passar-la.
Les proves anteriors eren lectures de textos adequades al l’edat en que es mesuraven les paraules per minut llegides. També es tractava de proves tipificades però menys exhaustives.
b)Temporització.
El temps de passar les  proves va ser força llarg 48 alumnes a 15 -20 minuts per alumne són  unes  16 hores. Més anotacions, observacions, i aprenent a passar-les correctament, cal estar molt atent i concentrat a l’hora de passar-les. Tot i això va ser molt gratificant, tant per la bona actitud dels alumnes com per la guia i assessorament rebut per par del centre on faig  el pràcticum.
c)Resposta de l’alumnat.
La resposta dels alumnes ha estat molt bona , s’han mostrat molt motivats, molt encuriosits i han entès molt bé el motiu de la prova i l’entrenament. En la valoració que es fa al final de la prova per part dels nens i nenes tot eren comentaris positius i força sincers, comentaven que s’havien cansat en la majoria dels casos i que els hi havia resultat difícil sobretot als alumnes amb resultats equivalents a 1r.
Bé com veieu es tracta d’una experiència molt enriquidora i que requereix molta feina  amb els alumnes, de recollida de dades , presa de decisions, organització de la informació etc.

viernes, 19 de abril de 2013

AJUDAR ELS ALUMNES A GAUDIR DE LA LECTURA



Els nens i nenes que tenen dificultats per a llegir estan sotmesos a una pressió constant, s’enfronten cada dia a aquesta mancança que els alenteix en els seus aprenentatges i els fa sentir-se malament a l’enfrontar-se dia rere dia a l’error. Per tant totes aquelles tasques encaminades a resoldre les seves dificultats lectores, ja siguin de codificació i descodificació, com de comprensió lectora són claus per a ajudar-los.
 La lectura és un mitjà per aconseguir l'aprenentatge, per  a comprendre la realitat, per convertir l'abstracte en concret. Llegir no és l'únic mitjà, ni segurament el més efectiu, però sí que actualment és el més habitual. Tenir una bona capacitat de comprensió lectora suposa una garantia per a l'èxit escolar.
Cal tenir en compte una sèrie de principis sobre la lectura per tal d’acompanyar a l’infant davant del procés lector i que aquest resulti efectiu i plaent.
- Imitació: Els nens llegiran si els adults que els envolten llegeixen. La lectura pot ser un moment compartit.
-Adequació: Les lectures que se li proposen als nens han de ser adequades en extensió i temàtica a la maduresa dels lectors. A ningú li agrada llegir alguna cosa que no entén o que no li interessa.
-Gaudi: La lectura ha de resultar plaent, encara que requereixi d'un cert esforç ha de donar satisfaccions.
-Motivació: Ha de fer-se un treball previ per despertar l'interès i, després, mostrar interès pel que el nen ha llegit.
-Entrenament: S'ha de llegir un temps cada dia, s'han de treballar les diferents estratègies de comprensió lectora i les d'habilitat i l'eficàcia lectora. 

“La resposta emocional cap a la lectura
és la primera raó perquè els nens llegeixin; i
probablement també sigui l'única raó
perquè no llegeixin”. (F.Smith)

jueves, 11 de abril de 2013

CONTEXT D'APLICACIÓ DEL MÈTODE GLIFING


Les nenes i els nens quan arriben a 3r de Primària se suposa que tenen una competència lectora suficient que els hi permet utilitzar els llibres de text, cercar i llegir informació escrita, llegir llibres adequats a la seva edat. Sovint això no és del tots així, alumnes amb i sense dificultats d'aprenentatge es troben amb la dificultat de que no tenen una decodificació prou àgil, tenen dificultat en llegir paraules trisíl·labes o polisíl·labes,  grups consonàntics seguits de vocal ( trabades) inverses es per això que és un bon moment per avaluar el procés lector de l'alumnat i fer un entrenament lector que el ajudi a millorar.

Per això l’aplicació del mètode d’entrenament lector Glifing estarà adreçat als alumnes de 3r de Primària d'una escolat del Baix Llobregat (Barcelona) i respon als següents objectius pedagògics :

-Millorar la competència lectora dels alumnes com base d’accés a coneixement i així optimitzar el seu rendiment escolar.
-Ajudar als alumnes de 3r mitjançant un treball sistemàtic d’entrenament (Mètode Glifing) millor la seva competència lectora.
-Realitzar accions especifiques per atendre la diversitat de l’alumnat, sobretot els que presenten més dificultats en la lectura i ajustar el seu nivell mitjançant un treball  d’entrenament de Suport Extraescolar Personalitzar (SEP).

Aquest activitat respon al que consta en el seu Projecte de Centre i Carta de Compromís Educatiu en els següents punts:

- Planificar l’acció educativa en funció de les característiques i necessitats dels alumnes, atenent els diferents ritmes i formes d’aprenentatge. Fer un seguiment i avaluació individual dels aprenentatges i evolució dels alumnes.
- Adoptar les mesures educatives alternatives o complementàries per atendre les necessitats específiques dels alumnes que ho requereixin.
- Emprar la metodologia i recursos adequats a cada moment educatiu i planificar diferents tipus d’activitats en funció dels objectius.
-L’escola, dins les seves possibilitats, incorporarà al procés d’ensenyament -aprenentatge els avenços tecnològics que es produeixin a la nostra societat.





martes, 9 de abril de 2013

UN COMPANY D'ENTRENAMENT QUE T'ENTÉN



L'entrenament que seguiran els alumnes de 3r s'anomena Mètode Glifing, està pensat per a alumnes als que els hi costa llegir, independentment de si tenen o no dificultats d'aprenentatge.
El que es pretén mitjançant aquest entrenament és aconseguir que les dificultats en la lectura (codificació/decodificació) no siguin un fre per als nens i nenes en el seu procés d'aprenentatge. 
Mireu aquest vídeo explicatiu , penso que és molt aclaridor.
En tot aquest procès els acompanya un personatge, en Glif, un nen al que li passa el mateix que a elles i a ells quan es posen a llegir.


miércoles, 3 de abril de 2013

EL BLOG DEL MEU PRÀCTICUM II : Presentació.

Aquest és el meu blog  del Pràcticum II, en  el meu cas no he pogut continuar en el mateix centre on vaig fer el Pràcticum I on vaig aprendre un munt de coses, sobre l'Educació Secundària i l'atenció a la diversitat i la integració de l'alumnat en risc d'exclusió dins aquest àmbit.
Aquest curs he començat les meves en un camp molt diferent: El tractament de les dificultats d'aprenentatge de la lectura i el seu tractament. Les pràctiques les faré a través del  d'un centre Baix Llobregat on es treballa amb un mètode, creat per un grup de psicòlegs, basat  l'entrenament lector anomenat Glifing.
Ja fa uns quants dies que hi treballo, de fet mesos . El primer contacte el vaig tenir al gener, en que vaig iniciar la meva formació per tal de conèixer i dur a terme el mètode en una escola de Primària.
Ara estic passant les proves d'avaluació inicial i la setmana vinent comencem a fer les sessions d'entrenament.
De moment els alumnes estan molt motivats, cosa molt important, ara cal anar veient la seva evolució.