Els
nens i nenes que tenen dificultats per a llegir estan sotmesos a una pressió
constant, s’enfronten cada dia a aquesta mancança que els alenteix en els seus
aprenentatges i els fa sentir-se malament a l’enfrontar-se dia rere dia a l’error.
Per tant totes aquelles tasques encaminades a resoldre les seves dificultats
lectores, ja siguin de codificació i descodificació, com de comprensió lectora
són claus per a ajudar-los.
La lectura és un mitjà per aconseguir
l'aprenentatge, per a comprendre la
realitat, per convertir l'abstracte en concret. Llegir no és l'únic mitjà, ni
segurament el més efectiu, però sí que actualment és el més habitual. Tenir una
bona capacitat de comprensió lectora suposa una garantia per a l'èxit escolar.
Cal
tenir en compte una sèrie de principis sobre la lectura per tal d’acompanyar a
l’infant davant del procés lector i que aquest resulti efectiu i plaent.
- Imitació: Els nens llegiran si els adults que els envolten llegeixen. La lectura pot ser un moment compartit.
-Adequació: Les lectures que se li proposen als nens han de ser adequades en extensió i temàtica a la maduresa dels lectors. A ningú li agrada llegir alguna cosa que no entén o que no li interessa.
-Gaudi: La lectura ha de resultar plaent, encara que requereixi d'un cert esforç ha de donar satisfaccions.
-Motivació: Ha de fer-se un treball previ per despertar l'interès i, després, mostrar interès pel que el nen ha llegit.
-Entrenament: S'ha de llegir un temps cada dia, s'han de treballar les diferents estratègies de comprensió lectora i les d'habilitat i l'eficàcia lectora.
- Imitació: Els nens llegiran si els adults que els envolten llegeixen. La lectura pot ser un moment compartit.
-Adequació: Les lectures que se li proposen als nens han de ser adequades en extensió i temàtica a la maduresa dels lectors. A ningú li agrada llegir alguna cosa que no entén o que no li interessa.
-Gaudi: La lectura ha de resultar plaent, encara que requereixi d'un cert esforç ha de donar satisfaccions.
-Motivació: Ha de fer-se un treball previ per despertar l'interès i, després, mostrar interès pel que el nen ha llegit.
-Entrenament: S'ha de llegir un temps cada dia, s'han de treballar les diferents estratègies de comprensió lectora i les d'habilitat i l'eficàcia lectora.
“La resposta
emocional cap a la lectura
és la primera raó perquè els nens llegeixin; i
probablement també sigui l'única raó
perquè no llegeixin”. (F.Smith)
és la primera raó perquè els nens llegeixin; i
probablement també sigui l'única raó
perquè no llegeixin”. (F.Smith)
Hermínia,
ResponderEliminarquan parles de motivació, quins aspectes hi destacaries?
Pel que fa motivació penso que caldria parlar de diferents aspectes. Per una banda estaria la motivació intrínseca, és a dir la que tindria el propi alumne davant de la tasca, en aquest cas la lectura. Aquí podríem parlar de temes que li agraden, de la seva pròpia curiositat i interès per llegir, de les seves capacitats i habilitats, del propi caràcter en el sentit de si és un nen o nena al qui li agraden els reptes o no.
ResponderEliminarPer una altra banda estaria tot allò que mestres/educadors, podrien fer per a motivar-lo(motivació extrínseca) realitzant accions tals com:
• Fer sempre d'una valoració positiva i acollidora de la tasca feta , del seu esforç i dels seus avenços .
• Cercar temàtiques que els hi agradin i els siguin properes entenedores.
• Proposar lectures que tinguin una dificultat adequada al seu nivell.
• Utilitzar estratègies organitzatives dins l’aula que afavoreixin el bon funcionament de l’activitat com ara lectura per parelles, petites representacions etc.
• Escoltar a l’alumne , comentar i valorar individualment i en grup com s’han sentit davant l’activitat, de manera que puguin manifestar si s’han sentit còmodes, si els hi agrada, que diuen / senten ells que els hi costa (autoavaluació).
• Programar activitats variades que permetin treballar diferents aspectes referents a la lectura (velocitat, precisió, fluïdesa , que permetin una bona entonació i afavoreixin una bona comprensió) , pensant en els nens/nenes tant de manera grupal com individual.
Penso que els aspectes emocionals són molt importants per a la motivació, per això no només caldrà fixar-se en què fer (aspectes formals d’aprenentatge) sinó també en com fer (aspectes metodològics i emocionals) amb qui (contextuals)i per a què (conèixer l’objectiu i compartir-lo).Cal doncs entendre la motivació com un fet complex en que tots aquest aspectes interaccionaran de manera conjunta .
Hermínia , resposta ben el.laborada.
ResponderEliminarSeguim,...