El Pràcticum II l’he realitzat a una escola de
Primària d’una població propera a Barcelona sobre la
lectura com base d’accés a l’aprenentatge: Aplicació del Mètode Glifing , sistema
d’entrenament i reeducació de la lectura. En el Pràcticum he treballat amb alumnes
de 3r de Primària.
En
desenvolupar el meu projecte he arribat a les següents conclusions:
- La importància de dades rellevants sobre
el tema,com ara que un 30% de la població té dificultats de lectura i que en
l’àmbit escolar aquesta xifra representa un 25% de l’alumnat, d’aquests
aproximadament tenen dislèxia en més o menys grau. Aquesta és una dificultat,a
la que si no se li dóna solució, té una gran influència en el fracàs
escolar de l’alumnat. Cal dir que
aquestes xifres es corresponien amb les dades sobre lectura d’aquests
cursos de 3r, grups que d’altra funcionen força bé i que tenen un
seguiment força correcte.
- El Mètode Glifing pot donar resposta a les dificultats que es troben en la
primera fase del procés d’aprenentatge de la lectura ( la descodificació)
i que si no es dóna solució a aquesta dificultat difícilment es pot
arribar a la comprensió lectora( procés molt més complex i conscient) .
- És molt important avaluar l’alumnat per
tat de fer una detecció de les dificultats lectores per poder-los ajudar.
Per tant cal fer un diagnòstic per conèixer
les causes, tenint en compte que diagnosticar no és etiquetar sinó conèixer
per poder ajudar.
- L’entrenament lector per a superar les
dificultats lectores (reeducació) ha de ser individualitzat ( cada nen/nena ha de fer
els més adequat per a ell/ella) gradual i sistematitzat.
Per
tant calen molts materials i que estiguin adaptats a les necessitats: mètodes
com ara el Glifing, llibres de Lectura
Fàcil ( per a persones amb dificultat lectora), programes lectors a les
escoles, activitats grupals com els padrins
de lectura etc. esdevenen recursos de gran ajuda en aquest camp.
- Per poder afrontar aquesta dificultat i
ajudar-los cal tenir en compte els següents aspectes:
a)
Aspectes emocionals: una de les frases que se m’han quedat gravades al
llarg de les meves pràctiques ha estat la de que “equivocar-se fa mal”. Per
tant és molt important crear un bon ambient dins l’aula i no culpabilitzar-los
ni a ells ni al seu entorn de la seva dificultat sinó ajudar-los (diagnosi- intervenció-
millora) posant mitjans al seu abast adaptats a seves necessitats i capacitats.
b) Processos neurobiològics: en
que intervenen les funcions executives, el sistema visual, auditiu que integren
el que sabem, el que veiem i el que sentim constitueixen la tasca de relació
grafema -fonema que s’aplica de manera simultània i inconscient en la lectura.
El cervell és plàstic i la plasticitat
cerebral és responsable de l’aprenentatge permet la intervenció en les seves
dificultats, en aquest cas amb el Mètode Glifing que intervé a aquest nivell
per mitjà de l’entrenament.
c)
Metodologies adequades: en aquest cas centrats en el Mètode d’entrenament
del Glifing, graduat, adaptat i progressiu que treballa tots els elements que s’integren
en el procés lector :Memòria de treball, atenció, comprensió, flexibilitat
cognitiva,construcció fonològica...
També
cal tenir en compte que tots aquest
aspectes interaccionen i influeixen uns amb els altres.
- La importància del context familiar i
escolar que doni suport que tingui
una actitud proactiva i col·laboradora. En els alumnes amb els que he
treballat, el context ha estat de gran ajuda, donat que des del primer
moment famílies i escola han col·laborat i donat suport al projecte,
facilitant els mitjans materials, horaris i personals (l’escola ) i els
pares col·laborant adaptant-se als horaris (alguns en horari extraescolar,
2 hores SEP) i valorant l’esforç i donant confiança a la proposta (en el
grup de 9 alumnes amb més dificultat).
- Finalment dir que sense la formació feta al centre Avesedari, el suport de la
meva tutora Montse i de la Laura
que m’assessora amb el programa , així com la col·laboració de l’escola (Direcció,
mestres i més en concret les que
intervenen amb els alumnes de 3r ,alumnes i famílies) on he fet el
Pràcticum no hagués estat possible la realització del projecte.
Ha sido un placer trabajar contigo Herminia! Enhorabuena por los resultados obtenidos :)!
ResponderEliminarLaura
Hermínia,
ResponderEliminaret felicito per l'esforç en sintetitzar i reflectir el que has realitzat en aquest pràcticum :
la valoració d'una metodologia lectora.
Moltes gràcies Palmira,
ResponderEliminarLa veritat és que m'animes per a afrontar amb força aquesta recta final del Pràcticum .
Herminia