sábado, 25 de mayo de 2013

CONCLUSIONS


El Pràcticum II l’he realitzat a una escola de Primària d’una població propera a Barcelona sobre la lectura com base d’accés a l’aprenentatge: Aplicació del Mètode Glifing , sistema d’entrenament i reeducació de la lectura. En el Pràcticum he treballat amb alumnes de 3r de Primària.
En desenvolupar el meu projecte he arribat a les següents conclusions:

  • La importància de dades rellevants sobre el tema,com ara que un 30% de la població té dificultats de lectura i que en l’àmbit escolar aquesta xifra representa un 25% de l’alumnat, d’aquests aproximadament tenen dislèxia en més o menys grau. Aquesta és una dificultat,a la que si no se li dóna solució, té una gran influència en el fracàs escolar de l’alumnat.  Cal dir que aquestes xifres es corresponien amb les dades sobre lectura d’aquests cursos de 3r, grups que d’altra funcionen força bé i que tenen un seguiment força correcte.

  • El Mètode Glifing  pot donar resposta a  les dificultats que es troben en la primera fase del procés d’aprenentatge de la lectura ( la descodificació) i que si no es dóna solució a aquesta dificultat difícilment es pot arribar a la comprensió lectora( procés molt més complex i conscient) .

  • És molt important avaluar l’alumnat per tat de fer una detecció de les dificultats lectores per poder-los ajudar. Per tant cal fer un diagnòstic  per conèixer les causes, tenint en compte que diagnosticar no és etiquetar sinó conèixer per poder ajudar.

  • L’entrenament lector per a superar les dificultats lectores (reeducació) ha de ser  individualitzat ( cada nen/nena ha de fer els  més adequat  per a ell/ella) gradual i sistematitzat.
Per tant calen molts materials i que estiguin adaptats a les necessitats: mètodes com  ara el Glifing, llibres de Lectura Fàcil ( per a persones amb dificultat lectora), programes lectors a les escoles,  activitats grupals com els padrins de lectura etc. esdevenen recursos de gran ajuda en aquest camp.
  • Per poder afrontar aquesta dificultat i ajudar-los cal tenir en compte els següents aspectes:
a) Aspectes emocionals: una de les frases que se m’han quedat gravades al llarg de les meves pràctiques ha estat la de que “equivocar-se fa mal”. Per tant és molt important crear un bon ambient dins l’aula i no culpabilitzar-los ni a ells ni al seu entorn de la seva dificultat sinó ajudar-los (diagnosi- intervenció- millora) posant mitjans al seu abast adaptats a seves necessitats i capacitats.

b) Processos neurobiològics: en que intervenen les funcions executives, el sistema visual, auditiu que integren el que sabem, el que veiem i el que sentim constitueixen la tasca de relació grafema -fonema que s’aplica de manera simultània i inconscient en la lectura.
El cervell és plàstic i la plasticitat cerebral és responsable de l’aprenentatge permet la intervenció en les seves dificultats, en aquest cas amb el Mètode Glifing que intervé a aquest nivell per mitjà de l’entrenament.

c) Metodologies adequades: en aquest cas centrats en el Mètode d’entrenament del Glifing, graduat, adaptat i progressiu que treballa tots els elements que s’integren en el procés lector :Memòria de treball, atenció, comprensió, flexibilitat cognitiva,construcció fonològica...
També cal tenir en compte que  tots aquest aspectes interaccionen i influeixen uns amb els altres.

  • La importància del context familiar i escolar  que doni suport que tingui una actitud proactiva i col·laboradora. En els alumnes amb els que he treballat, el context ha estat de gran ajuda, donat que des del primer moment famílies i escola han col·laborat i donat suport al projecte, facilitant els mitjans materials, horaris i personals (l’escola ) i els pares col·laborant adaptant-se als horaris (alguns en horari extraescolar, 2 hores SEP) i valorant l’esforç i donant confiança a la proposta (en el grup de 9 alumnes amb més dificultat).

  • Finalment dir que sense la formació  feta al centre Avesedari, el suport de la meva tutora  Montse i de la Laura que m’assessora amb el  programa ,  així com la col·laboració de l’escola (Direcció, mestres  i més en concret les que intervenen amb els alumnes de 3r ,alumnes i famílies) on he fet el Pràcticum no hagués estat possible la realització del projecte.

3 comentarios:

  1. Ha sido un placer trabajar contigo Herminia! Enhorabuena por los resultados obtenidos :)!

    Laura

    ResponderEliminar
  2. Hermínia,
    et felicito per l'esforç en sintetitzar i reflectir el que has realitzat en aquest pràcticum :
    la valoració d'una metodologia lectora.

    ResponderEliminar
  3. Moltes gràcies Palmira,
    La veritat és que m'animes per a afrontar amb força aquesta recta final del Pràcticum .
    Herminia

    ResponderEliminar