martes, 7 de mayo de 2013

ELS DOS GRUPS DE GLIFING(Funcionament)


Ja fa uns dies que els dos grups de 3r estan seguint el Mètode d’entrenament lector Glifing .
El gran grup en que tots els alumnes fan l’entrenament i el grup de dificultat a més a més de fer l’entrenament en gran grup fan dues sessions en horari extraescolar (SEP) per tal de completar les sessions necessàries per tal que el seu progrés millor donat que són els alumnes amb més dificultats lectores.
L’entrenament el realitzen per parelles, de manera que un fa d’entrenador l’altre de jugador(el que es entrenat), mitjançant un full de registre realitzen aquesta activitat de manera alterna , es  dir un dia els hi toca jugadors i al següent entrenadors  saben que els hi toca cada vegada. Només un alumne del grup de dificultat J.B. que té un nivell lector molt inferior (equivalent 1r de primària) té dificultats per fer d’entrenador quan estem en gran grup, no pas en el grup de dificultat.
Cal tenir una mica en compte en fer les parelles que el nivell entre ells no sigui molt diferent i una mica el seu caràcter, no posar dos alumnes molt impulsius junts donat que cal estar molt atents per no cometre errors i realitzar l’entrenament de manera correcta.
Cal dir que el grup de dificultat té molt millor domini del Mètode que el gran grup, sobretot perquè  en haver-se entrenat més vegades coneixen millor el procediment, augmenta la seva atenció (hi ha pràctiques que semblen iguals i  per la imatge i en canvi tenen un objectiu ben diferent) per tant tenen més domini de l’eina.
Un altre aspecte que m’agradaria destacar és el gran interès i el rigor que tenen a l’hora de treballar, penso que aquesta tasca té altres valors afegits com ara el foment de l’autonomia, la responsabilitat, autoconeixement de les pròpies habilitats i dificultats , treball col·laboratiu etc.
M’agradaria compartir amb vosaltres aquest entrada publicada a Educat (revista de psicopedagogia)que ens explica els processos  cognitius, emocionals , cognitius i d’aprenentatge implicats la lectura i en l’escriptura. L’enllaç és el següent:

17 comentarios:

  1. Hermínia, quins punts trobes en el document d'Educat penjat i el métode d'entrenament lector Glifing?

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola Palmira he fet la resposta en una nova entrada al blog perquè m'ha quedat molt extensa, i m'ha sembla interessant no reduir-la i compartir-la amb el meus companys d'aula.
      Espero que sigui correcta la meva resposta.
      Salutacions cordials

      Herminia Cabrera

      Eliminar
    2. ok; molt correcta Hermínia.

      Eliminar
  2. Hola Hermínia,

    em sembla molt interessant tot el que has penjat sobre el mètode Glifing. Ho desconeixia totalment i si bé té semblances amb altres mètodes d'eficàcia lectora, m'agrada aquest nou enfocament més visual i atractiu que pot ajudar a l'infant a seguir-lo.

    Personalment crec que el gust lector que promou l'eficàcia i funcionalitat lectora ha de sorgir dels infants. Com professionals hem de connectar les necessitats i gustos dels infants amb les lectures adequades perquè això no sigui una obligació sinó un plaer i una font d'aprenentatge.

    Però professionalment sé que això és una utopia!!!! Hi ha molts factors que incideixen en uns hàbits lectors pobres: causes socials o ambientals, pressió d'"avançar" amb els continguts curriculars, influència dels MEDIA-MASS i les noves tecnologies,nous models de família... Per tant, és necessari que tinguem eines que ens permetin SISTEMATITZAR aquest aprenentatge, ja qu el'eficàcia lectora és vital per tots els àmbits de la vida.

    Quan he treballat a primària he utilitzat diferents recursos: quaderns Lector, Entrena't per llegir, padrins de lectura, diversificació de materials lectors... Quan tingui temps miraré més calma el màtode glifing, ja que veig que el pots descarregar del web avecedari. Així que gràcies per aportar un nou recurs al meu bagul d'eines!

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola Olga,
      pel que veig coincidim en les nostres preocupacions per ajudar els alumnes a superar les seves dificultats de lectura i com diu l'article ens enfrontem cada dia a aquest repte. Tot i que hi ha força materials creats i estudis sobre el tema, penso que encara hi ha molt camí per recórrer en aquest àmbit.
      Cal tenir el compte que la lectura ens dóna gran part de l'accés al coneixement i a l'aprenentatge i que els percentatges de fracàs escolar deguts a dificultats en la lectura són molt elevat i cal posar fil a l'agulla en aquest tema, i tenir com tu dius el bagul d'eines ben ple.

      Eliminar
  3. Hermínia,
    em sembla mot interessant aquest nou mètode que presentes. La veritat no n'havia sentit a parlar però em sembla molt enriquidor que cadascú desenvolupi diferents rols, d'aquesta manera es treballen molts altres aspectes que no només al lectura. pel que fa aquesta, sovint, utilitzem quaderns lectors, complementària de lectura eficaç,... però és motivador quan descobreixes un recurs nou i en aquest cas innovador.
    Núria

    ResponderEliminar
  4. Hola Núria,
    m'agradaria comentar-te que en assolir el rol d'entrenador, es mostren molt responsables, rigorosos, crítics i empàtics en referència a la seu company ( entrenat /jugador) a més fa que llegegixin i interprentin de manera molt acurada que és el que els hi demana cada exercici proposat i això fa que sigui molt més profitos per a tots .
    Herminia

    ResponderEliminar
  5. Hola Hermínia.

    He dir-te que m'ha resultat molt aclaridor l'article i el post explicant la relació amb el etode lector Glifing. M'ha sorprés molt com diu que al cervell la zona de l'aprenentatge està al costat a la zona del dolor i que per això, durant l'aprenentatge els errors provoquen dolor. És una relació que no m'havia mai parat a pensar i que em farà tenir més cura a l'hora d'encarar la relació error-aprenentatge, ja siga en l'aprenentatge lector escriptor, matemàtic, etc.
    Felicitar-te pel mètode perquè pense que sí funcionarà i que millora l'aprenentatge lector dels alumnes.

    Fins una altra.

    Aprenem compartint.
    Javi Parra

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Si Javi,
      a mi també em va sorprendre quan m`ho van explicar en la meva formació inicial, i bé no es que faci realment un dolor físic però si que és una sensació "dolorosa", a més les zones on en produeixen cadascun dels processos dins no són compartiments estancs.

      Continuem compartint per continuar aprenent

      Hermínia Cabrera

      Eliminar
  6. Hola Hermínia,
    molt interessant i a més molt afavoridor de l'autoreflexió per als mestres que treballen amb nens amb aquestes característiques de les quals es parla. A mi mateixa m'han començat a venir alumnes i les seves actituds al cap. De tot el que he llegit em quedo amb la reflexió més important que penso que com a mestra no puc perdre de vista:
    "És fonamental que l’educador capti i entengui aquestes conductes com a mecanismes de defensa originats pels processos emocionals, que no les reforci i que apliqui aquells recursos adients per tal d’ajudar l’infant a trobar un control per frenar aquesta conducta."

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Totalment d'acord Marta,
      si tots els educadors tinguessin en compte aquesta reflexió segur que ajudariem els alumnes moltissim en els seus aprenentatges i en la superació de les seves dificultats en en

      Hermínia Cabrera

      Eliminar
  7. Hola Hermínia,
    m'ha agradat molt l'article de l'enllaç que has compartit. Trobo que és molt entenedor i clarificador. Dóna informació que és d'or per les persones en general, però especialment per les persones que treballem amb infants. És totalment natural que quan ens sentim enfornt d'un perill, quan ens sentim amenaçats, la nostra reacció sigui de defensa. Conèixer el perquè de certes conductes d'autoengany en ajuda a entendre-les, a no jutjar-les erròniament i a adoptar una altra mirada que ajudi a progressar i a construir. Al mateix temps, també prenem consciència de la nostra conducta i de les conseqüències que pot tenir en l'alumne/a, aconseguint no precipitar-nos i actuar de manera més empàtica.

    ResponderEliminar
  8. Moltes gràcies Marien,
    Sí penso que en la nostra feina futura i actual tenir en compte aquest aspectes emocionals i les seves explicions neurobiològiques són molt importants en el procés E-A.

    ResponderEliminar
  9. Hola Hermínia,
    La veritat que desconeixia totalment aquest mètode, a cap escola on he estat s'utilitzava un recurs així. Trobo que és molt interessant i enriquidor pels alumnes. L'article m'ha agradat molt i estar molt ben explicat i molt entenedor, i sobretot pot portar molt bons resultats. Bona feina!

    ResponderEliminar
  10. Hola Elisabet,
    Jo tampoc el coneixia fins que em vaig posar en contacte per fer les pràctiques i m'està agradant molt.
    El Mètode Glifing no només s'utilitza a l'escola també a nivell de reeducació i tractament en centres especializats (Avesedari).

    ResponderEliminar
  11. Bon dia Herminia,
    Primer de tot gràcies per compartir aquesta experiència. Personalment he de dir que no havia sentit parlar mai d’aquest mètode, i llegint els comentaris dels companys i companyes veig que la gran majoria d’ells tampoc.
    Dir-te que m’ha semblat molt interessant i m’ha copsat l’atenció, a l’igual que al Javier, quan diu que l’idea d’equivocar-se fa mal i que això és degut a que les zones del nostre cervell on es produeix l’aprenentatge està molt pròxima a la zona on es reconeix el dolor. ( força curiós!)
    També veig que en aquest mètode l’ aprenentatge es realitza de manera que el nen/a es pot divertir llegint, deixant al marge el cansament o la frustració. M’agrada també ja que permet l’adaptació del mètode al nen/a, és com un entrenament a mida i això és força positiu, és l’entrenador el que guia al nen i ho converteix en un reforç positiu.
    De ben segur que buscaré més informació al respecte i ho compartiré amb els meus companys de l’escola.
    M.Carmen Fernández Gomila

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Totalment d'acord amb el que dius M. Carmen, sobretot en referència a la metodologia d'aplicació i a l'eina ( l'ordinador). Com sempre el reforç positiu i el sentiment d'acolliment i d'acceptació són grans eines per ajudar els nois i noies en el seu procés d'aprenentatge.
      Salutacions

      Herminia

      Eliminar